Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W sprawie propozycji KE zmian w dyrektywach biopaliwowych

29 października 2012
25 października Krajowa Izba Biopaliw, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku, Izba Zbożowo-Paszowa, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw oraz Federacja Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych przyjęły wspólne stanowisko w sprawie propozycji Komisji Europejskiej zmian w Dyrektywie 98/70/WE oraz Dyrektywie 2009/28/WE związanych z wykorzystaniem biopaliw w realizacji celu 10% paliw odnawialnych w transporcie w 2020 roku.
Zgodnie z ustaleniami stanowisko wraz z szerokim, merytorycznym uzasadnieniem zostało skierowane do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stanisława Kalemby i Ministra Środowiska Marcina Korolca.



Stanowisko  w sprawie propozycji Komisji Europejskiej zmian w Dyrektywie 98/70/WEoraz Dyrektywie 2009/28/WE związanych z wykorzystaniem biopaliw w realizacji celu 10% paliw odnawialnych w transporcie w 2020 roku

Prawodawstwo Unii Europejskiej stanowiące bezpośrednie odzwierciedlenie obranych kierunków rozwoju polityki energetyczno-środowiskowej, w szczególności Dyrektywa 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, stanowi kluczową podstawę dla rozwoju całego łańcucha wytwórczego biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce oraz pozostałych krajach członkowskich Wspólnoty. Podjęte ogromnymi nakładami finansowymi inwestycje w moce produkcyjne bazujące na najbardziej efektywnych i nowoczesnych technologiach dostępnych na skalę przemysłową oraz rozwój zaplecza surowcowego miały za zadanie umożliwienie realizacji celów horyzontalnych związanych z dojściem do 10% energii odnawialnej oraz 6% redukcję emisyjności sektora paliw transportowych w roku 2020. Przyjęta ścieżka dywersyfikacji nośników energii w paliwach transportowych nie tylko jest skutecznym środkiem do ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne, lecz również w sposób znaczący przyczynia się do aktywizacji obszarów wiejskich, zmniejszenia dysparytetu w dochodach ludności wiejskiej i pobudzania gospodarek krajów członkowskich Unii Europejskiej, co jest szczególnie istotne w dobie ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego. Równie istotnym aspektem pozostaje ograniczanie europejskiej zależności od importu ropy naftowej sprzyjająca wzrostowi bezpieczeństwa energetycznego, co jest możliwe jedynie poprzez odnawialne paliwa produkowane na kontynencie.
W związku z propozycją Komisji Europejskiej przeprowadzenia istotnych zmian w zasadniczych dla europejskiego sektora biopaliw dyrektywach, my, niżej podpisani, odnosząc się do kluczowych zapisów w projekcie pragniemy zwrócić uwagę na niezwykłą szkodliwość pomysłów KE, których ewentualne wejście w życie będzie miało bardzo negatywne konsekwencje nie dla wytwórców biokomponentów, ale całego łańcucha produkcyjnego począwszy od sektora rolnego. Decyzje polityczne związane z rozwojem sektora biopaliw w Europie miały zapewnić realizację kilku zasadniczych celów: dywersyfikację źródeł energii (10% udział energii odnawialnej w transporcie), ograniczenie o 6% emisji CO2, stabilizację dochodów w rolnictwie oraz stworzenie realnej, produkowanej na miejscu alternatywy dla importowanych pasz wysokobiałkowych. Żaden z tych celów nie został ostatecznie zrealizowany, jako że od czasu ustanowienia dyrektyw unijnych stanowiących podstawę rozwoju biopaliw minęło niespełna 3 lata, a ich wdrożenie w wielu krajach UE nie zostało zakończone. Propozycja KE jest nie tylko nieracjonalna ze względu na brak konsekwencji w działaniu i niespójność z innymi decyzjami, zwłaszcza w kontekście dyskutowanej w tym samym czasie reformy Wspólnej Polityki Rolnej, ale wprost rzutuje na przyszłość bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego Europy. Produkcja biopaliw dała bowiem szansę na ekonomicznie uzasadnioną szerszą produkcję roślin, takich jak rzepak, cennych z punktu widzenia płodozmianu i zachowania żyzności gleb, ale również dostarcza na rynek wysokiej jakości pasze. Ograniczenie produkcji biopaliw spowoduje automatycznie konieczność zwiększenia importu śruty sojowej z innych części świata, co pogłębi naszą zależność oraz przyczyni się do spotęgowania niezgodnych ze zrównoważonym rozwojem zmian z sposobie użytkowania gruntów poza UE, czego ograniczenie leżało u podstaw ideowych propozycji Komisji. Jej wejście to także zachwianie przyszłości wielu miejsc pracy liczonych w dziesiątkach tysięcy w skali Europy, zwłaszcza na obszarach wiejskich, gdzie instalacje wytwarzające biopaliwa wraz z szeregiem działalności towarzyszących stanowią w wielu przypadkach jedyne niemal ośrodki produkcji przemysłowej.
Co więcej, przypisanie dodatkowych emisyjności uprawom europejskim w związku z zachodzeniem zjawiska pośredniej zmiany użytkowania gruntów w Ameryce Południowej czy Azji jest co najmniej nieprzemyślane. Rozwiązanie zaproponowane przez KE nie tylko nie ograniczy tych zmian tam, gdzie one następują, ale wpłynie jedynie na dalsze zachwianie i tak już bardzo trudnej konkurencyjności europejskiego rolnictwa. Sektor biopaliw europejskich nie konkuruje z sektorem spożywczym, a przypisanie mu roli kreatora cen żywności, biorąc pod uwagę znikomy udział surowców faktycznie skierowanych do ich produkcji (2% zbóż w 2012 w EU), należy z całą stanowczością uznać za nieporozumienie i być może celowe pominięcie realnych czynników takich jak spekulacja i notowania ropy naftowej. Od pewnego czasu surowce rolne są traktowane przez rynki finansowe jak zwyczajne commodity, których udział w funduszach inwestycyjnych, szukających okazji do godziwego zarobku w czasach kryzysu ekonomicznego, dynamicznie rocznie, a liczba transakcji na rynkach terminowych surowców rolnych w ponad połowie wynika z czystej spekulacji.
Europejskie rolnictwo, w tym także polskie, w sposób dynamiczny i konsekwentny, przy zachowaniu pełnej restrykcyjności wobec postawionych przed nim wymogów środowiskowych, praktycznie odpowiedziało na kierunek rozwoju polityki energetycznej Wspólnoty. Wykorzystaliśmy szansę, jaką stworzyła obecna dynamika wzrostu znaczenia biopaliw w Europie, a która stanowi obecnie przedmiot ataku tej samej instytucji, która powołała ją do życia. Zauważalny postęp w produkcji oraz wzrost dochodowości w rolnictwie, tak trudny do uzyskania obecnie w wielu dziedzinach gospodarczych, nie może być pominięty w tej debacie i zepchnięty na margines czynników mających w oczach Komisji Europejskiej znaczenie drugorzędne.
W załączeniu przekazujemy jednocześnie wyjaśnienie i uzupełnienie naszych pierwszych spostrzeżeń na temat propozycji Komisji Europejskiej. Jednocześnie, wyrażając przekonanie, że przedmiotową propozycję można traktować w najlepszym razie jako punkt wyjścia do poważnej rozmowy na temat biopaliw, przygotujemy w tej sprawie konkretne propozycje chcąc pomóc w znalezieniu najlepszych rozwiązań i współuczestniczyć w procesie zmiany, którą w sposób tak niefortunny i bez należytego przygotowania rozpoczęła KE, w szczególności w odniesieniu do:
  • propozycji 5% ograniczenia udziału biomasy żywnościowej w realizacji celów ustanowionych na 2020 rok;
  • nadania dodatkowych emisji surowcom rolnym wykorzystywanym w produkcji biopaliw (tzw. ILUC factor);
  • koniecznych dla płynnej konwersji okresów przejściowych związanych z ewentualną zmianą dotychczasowego podejścia Unii Europejskiej do sektora biopaliw;
  • zdefiniowania surowców uprawniających do podwójnego, a nawet poczwórnego liczenia celu wskaźnikowego.
Naszym zdaniem propozycja ograniczenia biomasy żywnościowej do 5% ma charakter arbitralny, nie wynika z żadnych uzasadnionych i udowodnionych przesłanek i powinna być poprzedzona analizą realnych możliwości rozwoju biopaliw na biomasie nieżywnościowej (druga i trzecia generacja). Co do czynnika ILUC, powinien on być wyeliminowany, gdyż naszym zdaniem, jak również podobnych organizacji w EU, ma on charakter spekulatywny, nie jest oparty na twardych założeniach ani nie budzących wątpliwości wywodach naukowych.
W tej sytuacji liczymy na zrozumienie ze strony Rządu polskiego i takie reprezentowanie stanowiska na forum europejskim, które będzie polegało na zachowaniu ciągłości w polityce UE w zakresie biopaliw i strategicznych celów, które legły u podstaw rozwoju tej branży w UE w obszarze rolnictwa, ochrony środowiska oraz dywersyfikacji źródeł energii.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę