Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rzepakowy bubel

18 lutego 2004

Od 45 dni obowiązuje już ustawa o biopaliwach. Czy zmieniło się coś w tej sprawie na stacjach benzynowych, a także u producentów rzepaku, mechaników i właścicieli firm transportowych?

Ustawa wylądowała w Trybunale, bo nie daje konsumentom możliwości wyboru paliwa bez dodatków roślinnych. To nie spodobało się rzecznikowi praw obywatelskich. Dalej nie wiadomo jaki wpływ biopaliwa mają na stan techniczny samochodów. Na uszkodzenia najbardziej narażone są silniki wysokoprężne diesla. Najgorzej jest z układem zasilania, dopływu paliwa, pompy wtryskowe, system common raila. W silniki diesla wyposażone są na przykład autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego na straty finansowe najbardziej narażone byłyby firmy spedycyjne i przewozowe. MPK w Kielcach jako pierwsze w kraju podjęło próby.

W dwóch autobusach zastosowano 100% paliwo rzepakowe i niestety, z tymi autobusami pojawiły się problemy, kiedy były niskie temperatury. Rzeszowskie MPK postawiło na nowatorską technologię zasilania autobusów gazem ziemnym CNG. Na razie jeżdżą dwa takie autobusy, w połowie roku będzie ich siedem a docelowo 50. Także podkarpackie stowarzyszenie producentów i przetwórców roślin oleistych uważa, że poradzi sobie na rynku bez ustawy o biopaliwach. To jedyny przypadek opieszałości urzędników, na który mało kto narzeka.

 


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę