Wczorajsza uroczystość wręczenia przez sekretarza stanu Marka Zagórskiego honorowych pucharów laureatom II edycji Rankingu Zakładów Mięsnych poprzedziła dyskusję merytoryczną na temat nowych - obecnych i przyszłych rynków zbytu dla polskiego mięsa.
Konferencję zorganizowaną przez dwutygodnik "AgroTrendy" honorowym patronatem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Podczas dyskusji omawiano tendencje eksportowe. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wartość eksportu wieprzowiny wzrosła w 2005 r. do 857 mln euro. Dobra koniunktura występuje jednak przede wszystkim w eksporcie wołowiny.
- W ciągu ostatnich kilku lat dokonały się konsolidacje i restrukturyzacje zakładów mięsnych, co należy bezpośrednio powiązać z otwarciem możliwości eksportowych na rynki unijne. Poprawa sytuacji w tym sektorze jest niewątpliwie związana z wysiłkiem, jaki wcześniej został poniesiony przez same zakłady. Przy czym, spora cześć małych zakładów mięsnych upadła, nie mogąc dostosować się do nowych wymogów. Jeśli miałbym w tym zakresie jakiś postulat, to teraz naczelnym zadaniem jest odbudowa tego segmentu rynku i znalezienie dla niego odpowiedniej niszy rynkowej. Jest to, w jakimś sensie, związane z akcentem na produkowanie metodami tradycyjnymi i wprowadzaniem na rynek wyrobów lepszej jakości - powiedział sekretarz stanu Marek Zagórski.
Wiele miejsca poświecono znaczeniu promocji mięsa i jego przetworów. Wiceminister Zagórski przypomniał, że z unijnego wsparcia na promocję, skorzystać mogą jedynie organizacje branżowe zrzeszające producentów i wytwórców rolnych lub organizacje międzybranżowe skupiające m.in. przetwórców i dystrybutorów. Podkreślił również, że w ministerstwie rolnictwa przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o Agencji Rynku Rolnego, który umożliwiałby tworzenie na wzór "Funduszu promocji mleczarstwa" funduszy dla innych branż. Prace nad tym projektem zostaną zakończone w lipcu, a we wrześniu projekt powinien zostać przekazany do Sejmu.