Bank Gospodarki Żywnościowej podaje, że w bieżącym roku na krajowym rynku jaj obserwujemy niewielkie wahania cen. Od początku 2014 r. do pierwszego tygodnia maja ceny przeciętnie wahały się o 2-procent w stosunku do średniej. W tygodniu 28.04-04.05 indeks cen Banku BGŻ kształtował się na poziomie 30,4 zł/100 szt., co oznacza 3-procentowy spadek w skali roku. Dla kategorii jaj przetwórczych obserwowano odwrotne tendencje. W analizowanym okresie nastąpił prawie 3-procentowy wzrost cen do poziomu 3213 zł/tonę.
Co ciekawe, patrząc na kształtowanie się cen od początku br. widzimy, że okres Świąt Wielkanocnych nie przyniósł znacznych wzrostów. Według danych MRiRW w tygodniu 31.03-6.04 indeks wzrósł do 31,3 zł/100 sztuk. Był to maksymalny poziom odnotowanym od tej pory w 2014 r., o 4 % wyższy niż przeciętna cena jaj konsumpcyjnych w 2014 roku. Biorąc pod uwagę poprzednie lata, w br. nie odnotowano zatem znacznych podwyżek cen w okresie Świąt. Wskazywać by to mogło na względne nasycenie rynku i znaczny wzrost podaży jaj w kwietniu.
Warto wspomnieć, że eksport staje się coraz ważniejszym rynkiem zbytu jaj. Ocenia się, że ponad 30 % produkcji jest kierowana na eksport. W tym względzie w zeszłym roku obserwowaliśmy 13-procentowy wzrost w wywozie jaj. Pozwoliło to na zwiększenie wolumenu eksportu na koniec 2013 r. do poziomu 236,7 tysięcy ton.
Jeśli chodzi o rynek europejski to od drugiego tygodnia marca ceny jaj wykazywały tendencje malejące. W okresie ośmiu tygodni obniżyły się one o 7 % (8,9 Euro/100 kg) do 122,2 Eur/100 kg w tygodniu 28.04-4.05.2014 roku. Jeśli taka zniżkowa tendencja utrzyma się w kolejnych tygodniach, może to wywierać presję na spadek cen na rynku krajowym.
Z kolei krajowe ceny pasz kur niosek, główny komponent kosztów produkcji, po 11 miesiącach spadków wzrosły nieznacznie w lutym i marcu do poziomu ok. 1045 zł/tonę. Jest to jednak nadal o 17 % niższy poziom niż rok wcześniej. Co ważne, w kolejnych miesiącach 2014 r. można spodziewać się dalszych niewielkich wzrostów cen pasz, co może mieć niekorzystny wpływ na opłacalność produkcji.