Informacja MRiRW w sprawie skierowania ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych do Trybunału Konstytucyjnego przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
Z przekazanej mediom informacji o skierowaniu ustawy do Trybunału Konstytucyjnego wynika, że zaniepokojenie Rzecznika Praw Obywatelskich wzbudził między innymi fakt określenia w projekcie rozporządzenia RM minimalnego udziału bez określenia maksymalnego udziału biokomponentów w paliwach ciekłych.
Odpowiadając na obawy Rzecznika Praw Obywatelskich Minister wyjaśnia:
1.
Z art. 2 pkt 7 zawierającego definicję paliw ciekłych jednoznacznie wynika co to
są paliwa ciekłe – muszą one w 100 % spełnić międzynarodowe i polskie wymagania
jakościowe przewidziane dla paliw ciekłych. Z powyższego, jak i zapisów ustawy,
jednoznacznie wynika, że w żadnej mierze udział biokomponentów w paliwach
ciekłych, nie może przekroczyć dopuszczalnej w całej Europie granicy 5 %.
Niezależnie od procentowo ustalonej górnej granicy dodatku biokomponentu,
dodatkową barierą jest obowiązek dotrzymania jakość paliw ciekłych określonej w
normach i wymaganiach jakościowych.
2. Zapoznając się szczegółowo z przepisami ustawy z art. 2 pkt 8 dowiadujemy się, że biopaliwa ciekłe mogą się różnić od paliw ciekłych jedynie składem fizykochemicznym – właściwości eksploatacyjne muszą odpowiadać właściwościom określonym dla paliw ciekłych.
3. Ustawa nie nakłada obowiązku wprowadzania biokomponentów do każdej partii (każdego litra) paliw ciekłych. Ustawa nakłada na producentów paliw obowiązek wprowadzenia do obrotu określonej ilości biokomponentów – w paliwach ciekłych, biopaliwach ciekłych oraz jako samoistne paliwa silnikowe – art. 12 ustawy.
4. Wprowadzony przepisami ustawy monitoring rynku da odpowiedź na pytanie, jaki procent paliw dostępnych na rynku będzie zawierał dodatek biokomponentów. Nie można dzisiaj wykluczyć, że znajdą się zorganizowani odbiorcy, którzy przejmą całą pulę paliw zawierających biokomponenty – art. 15 ustawy.
5. Wypowiadający się na temat braku możliwości wyboru pomiędzy paliwem
ciekłym zawierającym biokomponenty, a paliwem ciekłym nie zawierającym
biokomponentów, nie zauważają lub nie chcą zauważyć, że:
a) biokomponenty,
pod ściśle określonymi warunkami, od lat są uznawane przez producentów pojazdów
oraz producentów paliw ciekłych za pełnowartościowy składnik tych paliw.
b)
w Polsce od 1994r., zgodnie z obowiązującym prawem i wymaganiami jakościowymi
sprzedawane są benzyny z dodatkiem bioetanolu – ich udział w rynku sięgał 40 %,
co oznacza, że każdy właściciel pojazdu w 2 tankowaniach na 5 tankował benzynę z
dodatkiem bioetanolu na poziomie 4,5 – 5,0 %
c) ustawa nie stwarza
dowolności w zakresie ilości biokomponentów dodawanych do paliw ciekłych, co
podnoszone jest wbrew oczywistym przepisom ustawy.
6. wprowadzony, przepisami art. 13, wymóg posiadania świadectw jakości oraz system kontroli i orzekania w sprawach jakości, przez laboratoria niezależne od wytwórców biokomponentów i producentów paliw stwarza kolejną przesłankę do poprawy jakości paliw ciekłych będących przedmiotem obrotu.
7. Możliwości tak rozumianego wyboru, o jaki dopomina się w swoim uzasadnieniu Rzecznik Praw Obywatelskich nie przewidują nawet tak prokonsumencko nastawione państwa, jakimi są kraje członkowskie UE.
8. Art. 3 ust. 5 Dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych brzmi: „3.5 Państwa Członkowskie zapewnią by opinia publiczna została poinformowana co do dostępności biopaliw lub innych paliw odnawialnych. Dla procentowego udziału biopaliw w mieszankach w pochodnych olejów mineralnych przekraczającego 5 % estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME) lub 5 % bioetanolu zostają nałożone specjalne oznaczenia w punktach sprzedaży” – dokładnie wymóg ten realizuje art. 14 przedmiotowej ustawy.
Rzecznik Praw Obywatelskich nie zajął się sprawą poprawy jakości paliw i stworzenia konsumentom możliwości dokonywania rzeczywistego wyboru pomiędzy paliwem dobrym, a paliwem złym. Informacje podane na dzisiejszej konferencji w sprawie jakości paliw ciekłych zorganizowanej przez Polską Izbę Paliw Płynnych jednoznacznie wskazują, gdzie nastąpiło rzeczywiste, a nie wydumane zagrożenie naszych interesów konsumenckich. Kierując do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności ustawy z Konstytucją RP – Rzecznik Praw Obywatelskich nie zauważa, że przyjmując jego argumentację należy uznać, iż cały obrót paliwami ciekłymi odbywał się i odbywa w Polsce z naruszeniem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, począwszy od dnia jej wejścia w życie, ponieważ od kilku lat producenci paliw dodają biokomponenty do paliw.