CTR_2024
TSW_XV_2025

Możliwe wyższe składki OC

8 lutego 2005

Nowe przepisy unijne ustanawiające nowe minimalne sumy gwarancyjne w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych mogą spowodować w dłuższym terminie wzrost składek ubezpieczeniowych w Polsce o 20 do 40 proc.

W styczniu Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy o ubezpieczeniach samochodów. Zdaniem PIU, na kompleksowy komentarz dotyczący tego projektu jest jeszcze za wcześnie, PIU dotarła jednak do przegłosowanego tekstu zapisu projektu dyrektywy w części dotyczącej wysokości minimalnej sumy gwarancyjnej, czyli minimalnego pułapu odpowiedzialności ubezpieczyciela w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Zgodnie z tym zapisem, nowa minimalna suma gwarancyjna jest określona w następujący sposób:

  • w przypadku szkód na osobie: nie mniej niż jeden milion euro na osobę, lub pięć mln euro na zdarzenie bez względu na liczbę poszkodowanych,
  • w przypadku szkód w mieniu: nie mniej niż jeden milion euro na zdarzenie bez względu na liczbę poszkodowanych.

W ocenie PIU i jej członków (zakładów ubezpieczeń) do spodziewanych efektów podwyższenia minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniach OC kierowców należy wzrost wysokości odszkodowań i w konsekwencji wzrost składek ubezpieczeniowych.

Spodziewany szacunkowy wzrost składek ubezpieczeniowych może sięgać 20-40 proc. Polskie środowisko ubezpieczeniowe akceptując konieczność i kierunki zmian w prawie europejskim w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych uważa jednak, że dla polskiego rynku niezbędne jest zachowanie do nich odpowiedniego dystansu czasowego - informuje PIU.

Ceny pojazdów, części zamiennych i kosztów eksploatacji w Polsce są już dziś zbliżone do zachodnioeuropejskich, podczas gdy poziom dochodów jest znacznie niższy. Wyższe ceny ubezpieczeń w tej sytuacji doprowadzą do pogorszenia sytuacji polskiego konsumenta, w związku z czym PIU opowiada się za maksymalnym opóźnieniem wejścia w życie tych przepisów V Dyrektywy.

Czas na dostosowanie się przez ubezpieczycieli do przepisów V Dyrektywy komunikacyjnej nie powinien stanowić problemu, gdyż sama dyrektywa przewiduje 5-letni okres przejściowy. Wprowadzenie zmian dotyczących zasad i warunków obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wymagają uprzedniej modyfikacji polskiego prawa w tym zakresie, co będzie nieco czasochłonne - ocenia PIU.

Zdaniem PZU, wprowadzenie zmian w przepisach ubezpieczeniowych w wyniku przyjęcia przez Parlament Europejski tzw. piątej dyrektywy ubezpieczeniowej potrwa zapewne kilka lat. Nowe przepisy muszą zostać zatwierdzone przez radę ministrów finansów. Poza tym, zapewne będzie obowiązywał okres przejściowy (maksymalnie 5 lat). "Dlatego nie sądzę, żeby w wyniku przyjęcia przez PE zmian w przepisach w najbliższym czasie cena polis komunikacyjnego OC wzrosła" - ocenia rzecznik prasowy PZU Tomasz Fill.

Jak informuje Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (KNUiFE), rząd zaproponował nowelizację ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dotychczasowa suma gwarancyjna w wysokości 350 tys. euro na każdego poszkodowanego - w przypadku szkód na osobie - została zastąpiona kwotą 1,5 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, bez względu na liczbę poszkodowanych.


POWIĄZANE

Po debacie z Ursulą von der Leyen na temat jej nowego zespołu i programu, posłow...

Jak podaje АПК-Информ, Ukraiński koncern drobiowy MHP rozbudowuje system kontrol...

Grupa Wielton koncentruje się na zagwarantowaniu odpowiedniego obłożenia produkc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę