OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Możliwe wyższe składki OC

8 lutego 2005

Nowe przepisy unijne ustanawiające nowe minimalne sumy gwarancyjne w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych mogą spowodować w dłuższym terminie wzrost składek ubezpieczeniowych w Polsce o 20 do 40 proc.

W styczniu Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy o ubezpieczeniach samochodów. Zdaniem PIU, na kompleksowy komentarz dotyczący tego projektu jest jeszcze za wcześnie, PIU dotarła jednak do przegłosowanego tekstu zapisu projektu dyrektywy w części dotyczącej wysokości minimalnej sumy gwarancyjnej, czyli minimalnego pułapu odpowiedzialności ubezpieczyciela w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Zgodnie z tym zapisem, nowa minimalna suma gwarancyjna jest określona w następujący sposób:

  • w przypadku szkód na osobie: nie mniej niż jeden milion euro na osobę, lub pięć mln euro na zdarzenie bez względu na liczbę poszkodowanych,
  • w przypadku szkód w mieniu: nie mniej niż jeden milion euro na zdarzenie bez względu na liczbę poszkodowanych.

W ocenie PIU i jej członków (zakładów ubezpieczeń) do spodziewanych efektów podwyższenia minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniach OC kierowców należy wzrost wysokości odszkodowań i w konsekwencji wzrost składek ubezpieczeniowych.

Spodziewany szacunkowy wzrost składek ubezpieczeniowych może sięgać 20-40 proc. Polskie środowisko ubezpieczeniowe akceptując konieczność i kierunki zmian w prawie europejskim w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych uważa jednak, że dla polskiego rynku niezbędne jest zachowanie do nich odpowiedniego dystansu czasowego - informuje PIU.

Ceny pojazdów, części zamiennych i kosztów eksploatacji w Polsce są już dziś zbliżone do zachodnioeuropejskich, podczas gdy poziom dochodów jest znacznie niższy. Wyższe ceny ubezpieczeń w tej sytuacji doprowadzą do pogorszenia sytuacji polskiego konsumenta, w związku z czym PIU opowiada się za maksymalnym opóźnieniem wejścia w życie tych przepisów V Dyrektywy.

Czas na dostosowanie się przez ubezpieczycieli do przepisów V Dyrektywy komunikacyjnej nie powinien stanowić problemu, gdyż sama dyrektywa przewiduje 5-letni okres przejściowy. Wprowadzenie zmian dotyczących zasad i warunków obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wymagają uprzedniej modyfikacji polskiego prawa w tym zakresie, co będzie nieco czasochłonne - ocenia PIU.

Zdaniem PZU, wprowadzenie zmian w przepisach ubezpieczeniowych w wyniku przyjęcia przez Parlament Europejski tzw. piątej dyrektywy ubezpieczeniowej potrwa zapewne kilka lat. Nowe przepisy muszą zostać zatwierdzone przez radę ministrów finansów. Poza tym, zapewne będzie obowiązywał okres przejściowy (maksymalnie 5 lat). "Dlatego nie sądzę, żeby w wyniku przyjęcia przez PE zmian w przepisach w najbliższym czasie cena polis komunikacyjnego OC wzrosła" - ocenia rzecznik prasowy PZU Tomasz Fill.

Jak informuje Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (KNUiFE), rząd zaproponował nowelizację ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dotychczasowa suma gwarancyjna w wysokości 350 tys. euro na każdego poszkodowanego - w przypadku szkód na osobie - została zastąpiona kwotą 1,5 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, bez względu na liczbę poszkodowanych.


POWIĄZANE

Pogoda nie rozpieszcza producentów kukurydzy. Siewy na północy i w centrum kraju...

Gwałtowny wzrost niepewności w zakresie handlu i polityki gospodarczej, słabszy ...

Rolnictwo precyzyjne wprowadza nowe technologie, które rewolucjonizują podejście...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę