W II kwartale 2005 roku wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę doraźną jakości handlowej świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków, pochodzących ze 128 podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terenie całego kraju.
Kontrolą w zakresie zgodności z normami jakości handlowej objęto 706 partii świeżych owoców i warzyw o łącznej masie 485 297,19 kg podlegających wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, w tym:
W wyniku kontroli stwierdzono 183 partie świeżych owoców i warzyw (tj. 25,9% ogółem skontrolowanych) o łącznej masie 35 921,58 kg, co stanowi 7,4% masy wszystkich skontrolowanych, niespełniające wymagań określonych w normach jakości handlowej UE, w tym:
Ponadto, kontrolą w zakresie zgodności z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków (Dz. U. Nr 194, poz. 1900) oraz w zakresie zgodności z wymaganiami dotyczącymi znakowania objęto 266 partii ziemniaków wczesnych i jadalnych o łącznej masie 191 522,50 kg, w tym:
W wyniku kontroli stwierdzono 81 partii ziemniaków wczesnych i jadalnych (tj. 30,5% ogółem skontrolowanych) o łącznej masie 34 525,00 kg, co stanowi 18,0% masy wszystkich skontrolowanych, niespełniających wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków oraz w przepisach dotyczących znakowania, w tym:
Podsumowując, systematycznie przeprowadzane kontrole wskazują na znaczną poprawę jakości handlowej świeżych owoców i warzyw oferowanych do sprzedaży. W porównaniu do wyników poprzednich kontroli zaobserwowano spadek procentowego udziału produktów niespełniających wymagań określonych w normach jakości handlowej dla poszczególnych owoców i warzyw. Zdecydowanie większy procent niezgodności stwierdzono w stosunku do warzyw pochodzenia krajowego, niż w przypadku warzyw pochodzący z państw UE i krajów trzecich. W dalszym ciągu najwięcej nieprawidłowości dotyczyło znakowania. Oferowane do sprzedaży produkty nie były oznakowane bądź oznakowanie ich było niepełne. Stwierdzono również nieprawidłowości w znakowaniu ziemniaków, zarówno tych pochodzenia krajowego, jak i sprowadzanych do Polski z krajów trzecich i państw UE. Wynika to z nieznajomości przez podmioty gospodarcze rozporządzeń WE ustanawiających normy jakości handlowej dla owoców i warzyw oraz z nieznajomości przepisów dotyczących znakowania.