Parlament Europejski przyjął w czwartek nowe przepisy zakazujące nieuczciwych praktyk handlowych, jak np. zmuszanie do zakupu.
Zaaprobowana przez eurodeputowanych dyrektywa zawiera "czarną listę" nieuczciwych praktyk handlowych, które będą zakazane w UE najprawdopodobniej już od 2007 roku, po formalnej aprobacie przez Radę UE, co ma nastąpić za kilka tygodni.
I tak nieuczciwą praktyką handlową są m.in. reklamy, w których producent podszywa się pod konsumenta, aby lepiej sprzedać dany towar. Zakazane ma być wywoływanie fałszywego wrażenia, że serwis gwarancyjny odnoszący się do produktu jest dostępny w państwie członkowskim innym niż kraj, w którym produkt został sprzedany, a także wymaganie od konsumenta, który pragnie skorzystać z polisy ubezpieczeniowej, okazania dokumentów nieistotnych dla sprawy.
Celem dyrektywy jest lepsza niż dotychczas ochrona konsumentów oparta na tych samych kryteriach prawnych w całej UE. Za punkt odniesienia przyjęto "przeciętnego konsumenta", który jest w "miarę dobrze zorientowany, powściągliwy i jest dobrym obserwatorem" - zgodnie z interpretacją Trybunału Sprawiedliwości.
Ponadto, dyrektywa ma na celu wzmocnienie ochrony dzieci, które są szczególnie podatne na nieuczciwe praktyki handlowe. Nie zakazując reklamy skierowanej do dzieci, dyrektywa zakazuje "umieszczania w reklamach elementów wywierających presję na dzieci skierowaną na zakup lub na zachęcanie rodziców do kupowania dzieciom reklamowanych produktów".