Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Coraz chętniej posługujemy się kartami płatniczymi w Internecie

22 sierpnia 2005
Posiadacze kart płatniczych coraz chętniej płacą nimi w internecie, także w zagranicznych sklepach internetowych - wynika z badania organizacji wydawców kart płatniczych MasterCard. W porównaniu z rokiem 2003 w roku ubiegłym wartość międzynarodowych transakcji przeprowadzanych online w Europie wzrosła o 67 proc. - poinformował MasterCard w komunikacie.

Europejscy klienci w 2004 r. wydali na zagraniczne zakupy w internecie 1,2 mld euro. Największy wzrost takich transakcji zanotowano w Polsce. W stosunku do roku poprzedniego wartość transakcji polskich klientów w zagranicznych sklepach internetowych wzrosła o 484 proc. i wyniosła 5,4 mln euro; pod tym względem Polska prześcignęła pozostałe kraje Europy.

Sektor handlu i usług, który skorzystał najwięcej na wzroście liczby transakcji online to sektor "inne usługi" (np. wynajem i leasing sprzętu biurowego, usługi holownicze, itp.), w którym obroty wzrosły o 141 proc, "linie lotnicze" - o 76 proc. oraz "rekreacja" - o 63 proc.

Rynek e-handlu rośnie szybko również w Polsce. Wartość transakcji online dokonanych przez Europejczyków za pomocą kart systemu MasterCard w polskich sklepach internetowych oraz zapewniających zamówienia drogą telefoniczną i pocztową, wyniosła prawie 5,9 mln euro. Najwięcej, bo aż 72 proc. tej kwoty (prawie 4,3 mln euro), to wydatki na usługi linii lotniczych. Pod względem wartości transakcji online brutto, zajmujemy 18. miejsce w rankingu 24 krajów Europy objętych raportem.

MasterCard w badaniu "MasterInsights Europe - europejska gospodarka bez granic. Lato 2005" przeanalizował wydatki Europejczyków w 2004 r., dokonane przy użyciu 350 mln kart płatniczych w 24 krajach Europy. Transakcje te miały wartość ponad 13,9 mld euro, co w porównaniu z 2003 r. stanowi wzrost o 12 proc. Najwięcej, bo aż 53 proc. tej kwoty konsumenci wydali na hotele, usługi detaliczne oraz sklepy odzieżowe i obuwnicze.

Z badań wynika, że biznesmeni i turyści podróżujący po Polsce, zostawili w ubiegłym roku 231,6 mln euro, wydając najwięcej na stacjach benzynowych, w hotelach oraz kupując artykuły spożywcze. Dalej plasują się zakupy w sklepach odzieżowych. Największe zakupy były dokonywane od lipca do września 2004 r. - przeznaczono na nie łącznie 73 mln euro.

Ponad 68 proc. wydatków obcokrajowców korzystających z kart MasterCard w Polsce przypada na Niemców. W 2004 r. przyjezdni z Niemiec wydali u nas 159 mln euro. Jest to niecałe 5 proc. łącznej wartości transakcji międzynarodowych, których biznesmeni i turyści z Niemiec dokonali w 2004 w Europie, a które wyniosły 3,5 mld euro. To stawia Niemcy na czele narodów, które za granicą wydały najwięcej.

Według raportu, Polacy w 2004 r. wydali zdecydowanie więcej podczas europejskich podróży zagranicznych niż w latach poprzednich. Goście z Polski, podróżujący zarówno w celach biznesowych, jak i wypoczynkowych, wydali w 2004 r. przy użyciu kart płatniczych systemu MasterCard ponad 52 mln euro, czyli aż o 28,7 proc. więcej niż w roku 2003. Średnia wartość tych transakcji wyniosła 66 euro.

MasterCard twierdzi, że europejski klient to coraz częściej "paneuropejski konsument, który w poszukiwaniu najlepszej dla siebie oferty może i chce kupować za granicą i wykorzystuje do tego karty płatnicze, które zapewniają mu bezpieczeństwo i wygodę. A to przecież nie byłoby możliwe w przypadku gotówki" - powiedział cytowany w komunikacie p.o. Dyrektora Generalnego Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce Jan Carny.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę