FAMMU/FAPA podała, że 26 listopada br. na spotkaniu Komitetu Zarządzającego ds. Oliwy z Oliwek kraje członkowskie dały zielone światło dla zmiany standardów marketingowych oliwy z oliwek, w tym nowych wymagań dotyczących oznakowania (zmiana rozporządzenia 29/2012 w sprawie norm handlowych dla oliwy z oliwek).
Podczas głosowania wszystkie kraje członkowskie głosowały za, natomiast Niemcy, Estonia, Łotwa, Węgry, Austria i Szwecja wstrzymały się od głosu.
W maju br. Komisja wycofała się z kontrowersyjnego planu zakazu użycia opakowań wielokrotnego użytku dla oliwy w gastronomii (co miało obowiązywać od stycznia 2014 roku), wbrew poparciu 15 państw oraz sprzeciwie głównie państw północnej Europy nie produkujących oliwy.
W ramach „Planu Działania" dla sektora oliwy z oliwek Komisja poprawi standardy oliwy na rynku europejskim oraz globalnym dążąc do eliminacji fałszerstw oraz poprawy jakości. Przewiduje się poszerzenie opisu produktu na oznakowaniu w tym informacje o optymalnych warunkach przechowywania (chłodne i zaciemnione pomieszczenie). Plan zawiera postanowienie, aby producenci mogli dobrowolnie wskazać rok zbiorów oliwek, jeśli 100 proc. oliwy oznakowanej pochodzi z tego samego zbioru.
Kraje członkowskie będą zobligowane do weryfikacji przepisów oznakowania, czy są właściwie stosowane. Zmiany mają wejść w życie od połowy grudnia 2014 roku, z okresem przejściowym dla wyczerpania obecnych zapasów.