Bank Gospodarki Żywnościowej poinformował, że w ubiegłym roku dosyć wyraźnie wzrósł unijny eksport produktów z sektora wieprzowiny. Według opublikowanych 24.02 przez Komisję Europejską wstępnych danych za cały 2011 rok eksport żywych świń, mięsa wieprzowego surowego i przetworzonego, podrobów i tłuszczów wieprzowych wzrósł o 19 proc..
W roku 2012 kraje UE wyeksportowały łącznie ponad 3,3 mln produktów sektora wieprzowego. To o ponad 530 tys. t więcej niż w roku 2010. Do tego wzrostu w największej mierze przyczyniła się większa o 24 proc. (274 tys. t) ilość wyeksportowanej mrożonej wieprzowiny oraz większa również o 24 proc. (205 tys. t) ilość wyeksportowanych podrobów wieprzowych.
Jeśli chodzi o kierunki eksportu unijnej wieprzowiny i produktów wieprzowych, to w ubiegłym roku na zdecydowanego lidera wyszły kraje Azji Wschodniej. Aż 43 proc. sprzedaży trafiało do czterech krajów regionu - do Hongkongu (541 tys. t), do Chin (396 tys. t), do Japonii (264 tys. t) oraz do Korei Pd. (208 tys. t). Kraje te (oprócz Japonii) zanotowały również bardzo wysoką dynamikę importu z UE - wysyłki do Chin i do Korei prawie podwoiły się. Drugim bardzo ważnym kierunkiem eksportu z UE są kraje WNP. Do zaledwie trzech krajów tego regionu - Rosji, Ukrainy i Białorusi - trafia 34 proc. sprzedaży poza UE. Kraje te nie zwiększają jednak swoich zakupów w takim tempie jak kraje azjatyckie. Wzrost wolumenu wyniósł w ubiegłym roku zaledwie 5 proc., przy czym sprzedaż na Ukrainę spadła o 17 proc. i gdyby nie 34-procentowy wzrost na Białoruś wyniki regionu byłyby jeszcze gorsze.
Wśród tradycyjnych dużych producentów i eksporterów z krajów UE, najbardziej na wyższym eksporcie zyskała Hiszpania, która zwiększyła ilość wysyłanych towarów o 49 proc. Tym samym wyprzedziła Polskę i zajęła trzecie miejsce wśród krajów UE eksportujących produkty wieprzowe poza to ugrupowanie. Trochę szybciej niż przeciętnie dla całej Unii urosła sprzedaż z Niderlandów (24 proc.). Dwaj najwięksi eksporterzy, Niemcy i Dania, rośli nieco wolniej niż rynek, bo odpowiednio o 18 i 11 proc. Ciekawy jest za to przypadek Irlandii, która zwiększyła sprzedaż o 84 proc. Eksport z Polski rósł dokładnie w takim samym tempie jak przeciętnie dla całej UE-27, czyli o 19 proc.