CELE OGÓLNE DZIAŁANIA 5:
SCHEMAT 5.1.: PROGRAM ROLNOŚRODOWISKOWY (projekt pilotażowy)
Cele szczegółowe Schematu 5.1.:
Zakres działań w ramach Schematu 5.1.
Program pilotażowy rolnośrodowiskowy zaplanowano zgodne z Rozporządzeniem
Rady (WE) nr 1257/99 i Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1750/99.
Przed przystąpieniem do fazy wdrożeniowej propozycja programów rolnośrodowiskowych
przedstawiona zostanie Komisji Europejskiej do oceny i akceptacji.
Zachowanie różnorodności biologicznej i krajobrazu
W ramach programu pilotażowego rolnośrodowiskowego proponuje się następujące
działania, za które rolnicy będą uzyskiwać płatności:
Dla każdego działania przewiduje się wdrażanie, na podstawie pięcioletnich kontraktów, trzech głównych pakietów:
Rolnictwo ekologiczne
Gospodarstwa ekologiczne podlegać będą regułom określonym w polskiej
Ustawie o rolnictwie ekologicznym zgodnej z wymogami Rozporządzeń Rady (EWG)
2092/92 i 1804/99. Uchwalenie Ustawy o rolnictwie ekologicznym jest zaplanowane
w 2000 roku. Zgodnie z projektem tej Ustawy wsparcie finansowe udzielane będzie
gospodarstwom rolnym w drugim roku przestawiania się na metody produkcji
ekologicznej, jak również, przez określony czas, gospodarstwom posiadającym
już atest. Gospodarstwa ekologiczne uczestniczące w programie pilotowym będą
mogły dodatkowo wdrażać pakiet III.
Beneficjenci Schematu 5.1.
W ramach programów rolnośrodowiskowych płatności będą przyznawane
rolnikom, którzy posiadają gospodarstwo rolne (własność lub wieloletnia
dzierżawa) o powierzchni powyżej 3 ha i będą spełniać wymagania określone
kontraktem przez pięć lat. Wspólny wniosek grupy rolników gospodarujących
na zwartej powierzchni także będzie rozpatrywany. W przypadku gospodarstw
ekologicznych nie jest wymagany dolny limit wielkości gospodarstwa. Każdego
rolnika będzie obowiązywać 20 godzin uczestnictwa w szkoleniach, prowadzenie
księgowości oraz stosowanie podstawnych zasad dobrej praktyki rolniczej.
Poziom wsparcia dla Schematu 5.1.
Analizy mające na celu określenie poziomu płatności dla rolników uczestniczących
w programach rolnośrodowiskowych nie zostały jeszcze zakończone. Ich
kontynuację przewidziano w pierwszej fazie realizacji programu pilotażowego. Płatności
dla rolników uczestniczących w programach rolnośrodowiskowych będą ustalane
biorąc pod uwagę poniesione dodatkowe koszty oraz utracone dochody w wyniku
zastosowania określonych metod gospodarowania, jak również możliwość
zastosowania zachęty (do 20% sumy utraconych dochodów i dodatkowych kosztów).
Podstawą określania płatności w ramach programów rolnośrodowiskowych będzie
analiza zakresu stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej. Średnio koszt
premii oszacowano na 120 EUR/ha rocznie w programie rolnośrodowiskowym.
Maksymalne suma płatności dla gospodarstwa rolnego będą wynosić 6 000 EUR
na rok (10 000 EUR na rok dla gospodarstwa ekologicznego).
Zasięg geograficzny dla Schematu 5.1.
Programy pilotowe rolnośrodowiskowe będą realizowane w określonych rejonach:
Harmonogram wdrożenia dla Schematu 5.1.
Programy pilotowe będą realizowane w latach 2001-2006.
Działania programów rolnośrodowiskowych będą podzielone na dwa etapy:
Etap przygotowawczy w regionach warmińsko-mazurskim i podkarpackim w ramach Phare'99
Kryteria wyboru beneficjentów dla Schematu 5.1.
Ze względu na pilotowy charakter programów, wybór gospodarstw do programów
rolnośrodowiskowych będzie podlegał następującym zasadom:
SCHEMAT 5.2.: ZALESIENIA (projekt pilotażowy)
Cele szczegółowe Schematu 5.2.:
Zakres działań w ramach Schematu 5.2.
Przed przystąpieniem do fazy wdrożeniowej propozycja programu zalesień na
gruntach prywatnych przedstawiona zostanie Komisji Europejskiej do oceny i
akceptacji.
W ramach programu pilotażowego, płatności wypłacane rolnikowi przez okres pięciu
lat od podpisania kontraktu obejmą następujące działania: założenie uprawy
leśnej dostosowanej do warunków siedliskowych, pielęgnacja nasadzeń wraz z
ochroną przed zniszczeniem przez zwierzynę, szkodliwe owady i grzyby oraz
chwasty. Płatności będą zróżnicowane w zależności od typu tworzonego
drzewostanu, np.: niższe za nasadzenia z dominacją gatunków iglastych, wyższe
za nasadzenia drzewostanów mieszanych, bądź liściastych. Materiał
sadzeniowy do zalesień musi spełniać wysokie wymagania jakościowe, pochodzić
z uznanej bazy nasiennej, zgodnie z regionalizacją nasienną (wymóg lokalnego
pochodzenia gatunków drzew). Struktura tworzonego drzewostanu tj. gatunki
drzew, liczba sadzonek na hektar musi być dostosowane do lokalnych warunków
siedliskowych. Zalesiane będą grunty zakwalifikowane do użytków rolnych
(grunty orne, trwałe użytki zielone, sady i plantacje owocowe). Obszary
wybierane do zalesień będą zgodne z zaleceniami Krajowego Programu Zwiększania
Lesistości. Zgodnie z tym Programem obszary pod nowe zalesienia będą określone:
Ma to na celu minimalizację straty obszarów rolnych o wysokich walorach przyrodniczych w wyniku ich zalesienia.
Beneficjenci Schematu 5.2.
W ramach programu zalesieniowego beneficjentami będą rolnicy - właściciele
lub dzierżawcy gruntów rolnych, dla których rolnictwo jest głównym źródłem
utrzymania oraz, którzy wykonają zalesienia powierzchni powyżej 0,1 ha. Z
programu wyłączeni będą rolnicy korzystający z rent strukturalnych oraz właściciele
plantacji choinek. W stosunku do projektów zalesień powyżej 50 ha, zwłaszcza
trwałych użytków zielonych, beneficjent będzie musiał przedstawić ocenę
oddziaływania na środowisko.
Poziom wsparcia dla Schematu 5.2.
Maksymalna wielkość dotacji związanej z założeniem uprawy leśnej, łącznie
z uzupełnieniami i poprawkami w następnym roku, oceniono na 1 500 EUR/ha. Górne
limity refundowanych kosztów za zabezpieczenie uprawy leśnej przed zwierzyną,
o ile jest to konieczne, nie mogą przekroczyć 1 000 EUR/ha. Roczne koszty pielęgnacji
uprawy wynosić będą średnio 100 EUR/ha.
Zasięg geograficzny dla Schematu 5.2.
Program zalesień zostanie zrealizowany w określonych rejonach w dwóch województwach
świętokrzyskim (obszar wyżynny) i podlaskim (obszar nizinny).
Harmonogram wdrażania dla Schematu 5.2.
Realizacja programu zalesień przebiegać będzie bez okresu przygotowawczego.
Kryteria wyboru beneficjentów dla Schematu 5.2.
Wnioski do programów zalesień będą punktowane ze względu na:
Poziom geograficzny dla Działania 5
Działanie 5 będzie realizowane na wybranych obszarach (patrz tekst powyżej).
Okres objęty Programem
Powyższe działanie będzie realizowane w okresie funkcjonowania programu
SAPARD.
Wdrożenie Działania 5 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z wybranymi instytucjami (np. placówki naukowe, Zarządy Parków Narodowych i Parków Krajobrazowych, Lasy Państwowe) określa zakres programów rolnośrodowiskowych i zalesień, warunki uczestnictwa, ogólne zasady selekcji wniosków, naliczania płatności i kar za nie wywiązywanie się z kontraktów.
Instytucją wdrażającą programy rolnośrodowiskowe i zalesień jest ARiMR, pełniąca funkcję Agencji SAPARD, która może delegować część zadań innym organizacjom. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskaże specjalistyczne instytucje i określi ogólne zasady delegowania zadań przez Agencję SAPARD, np. w zakresie oceny ekonomicznej i technicznej realizacji kontraktów rolnośrodowiskowych i zalesieniowych.
Ocena wniosków rolnośrodowiskowych i zalesieniowych będzie przeprowadzana przez regionalne oddziały Agencji SAPARD (ARiMR). Przy regionalnych oddziałach Agencji SAPARD (ARiMR) powołane zostaną komitety sterujące ds. projektów pilotażowych, składające się z przedstawicieli regionalnych i lokalnych instytucji rządowych, samorządowych i organizacji pozarządowych działających w zakresie ochrony środowiska bądź leśnictwa, które uszczegółowią kryteria rankingu i dokonają selekcji wniosków.
Służby doradcze w rolnictwie są odpowiedzialne za upowszechnianie programów,
prowadzenie szkoleń, przygotowanie indywidualnych planów rolnośrodowiskowych.
Lasy Państwowe będą mogły uczestniczyć w programie tylko jako instytucja
oceniająca i świadcząca usługi dla rolników.
[1] Ponieważ wsparcie finansowe do kształtowania instytucji (zwłaszcza szkolenia) jest objęte PHARE nie będzie więc finansowane przez SAPARD