Traktat z Maastricht przewidywał zatem utworzenie EMU w trzech etapach. Przejście do każdego z nich było uwarunkowane osiągnięciem celów faz wcześniejszych. Etap pierwszy (1990-1993) zakładał dokończenie ogólnej liberalizacji przepływów kapitału wewnątrz Wspólnoty i rozpoczęcie procesu konwergencji ekonomicznej ku niskiej inflacji i umiarkowanemu deficytowi budżetowemu. Etap drugi (1994-1997 lub 1999) miał przygotować państwa członkowskie do przyjęcia jednolitej waluty przez przeprowadzenie niezbędnych reform instytucjonalnych oraz osiągnięcie zadowalającej zbieżności ich działań gospodarczych. Etap trzeci to okres stopniowego wprowadzania jednolitej waluty.
Charakterystyka poszczególnych etapów.
Etap pierwszy: 1 lipca 1990 – 31 grudnia 1993
Na szczycie w Madrycie w czerwcu 1989 r. Rada Europejska podjęła decyzję, że
pierwszy etap rozpocznie się 1 lipca 1990 r. Najważniejsze zadanie w tym stadium
miało polegać na wprowadzeniu Jednolitego Rynku opartego na czterech swobodach-
swobodnym przepływie osób, towarów, usług i kapitału na terenie EWG. Szczególny
nacisk położono na zniesienie wszelkich ograniczeń w przeływie kapitału zarówno
wewnątrz Wspólnoty, jak i w relacjach z krajami trzecimi (art. 116 ust. 2 w zw.
z art. 56 TWE). Waluty krajów członkowskich miały być na tym etapie objęte na
jednakowych zasadach mechanizmem stabilizacji kursów ESW. Dążono również do
zacieśnienia współpracy pomiędzy bankami centralnymi.
W czasie trwania
pierwszego etapu państwa członkowskie miały wprowadzać, jeśli było to konieczne,
wieloletnie programy zmierzające do zapewnienia trwałej zbieżności niezbędnej do
osiągnięcia unii gospodarczej i walutowej, zwłaszcza w zakresie stabilności cen
i zdrowych finansów publicznych. (art. 116 ust. 2 lit. a TWE: ex 109e).
Konieczne także było wynegocjowanie i ratyfikowanie traktatu zawierającego
poprawki do Traktatu Rzymskiego, niezbędne do ustanowienia unii walutowej. Datą
zakończenia tego stadium było w praktyce wejście w życie Traktatu z Maastricht w
listopadzie 1993 r.
Etap drugi: 1 stycznia 1994 – 31 grudnia 1998
Traktat z Maastricht ustalił termin rozpoczęcia drugiego etapu tworzenia EMU
na 1.
stycznia 1994 r. Etap ten miał się zakończyć do końca 1996 r., lub
najpóźniej do końca 1998 r. W tym etapie kraje zobowiązały się do koordynacji
polityki pieniężnej i makroekonomicznej oraz unikania nadmiernego deficytu
budżetowego oraz do zapewnienia niezależności swojego banku centralnego od
rządu.
1 stycznia 1994 r. został zamrożony skład kursowy koszyka ECU oraz po
rozwiązaniu Komitetu Gubernatorów Banków Centralnych i Europejskiego Funduszu
Współpracy Walutowej we Frankfurcie nad Menem utworzono Europejski
Instytut Walutowy (European Monetary Institute)-
zalążek przyszłego Europejskiego Banku Centralnego. Ustanowienie EIM było
najważnieszym przedsięwzięciem instytucjonalnym tego etapu. Głównym zadaniem EIM
była kontrola zobowiązań wynikających z drugiego etapu utworzenia Unii, a przede
wszystkim:
EIM przejął zadania, a wraz z nimi także aktywa i pasywa Europejskiego
Funduszu Współpracy Walutowej. EIM prowadził działania przygotowawcze, aby w
przyszłości Europejski System Banków Centralnych mógł sprawnie podjąć realizację
swych zadań. EIM nie posiadał żadnych wiążących uprawnień. Mógł on tylko:
EIM pełnił swoją funkcję do czasu powołania Europejskiego Banku
Centralnego, kiedy to uległ rozwiązaniu.
W 1995 r. podczas szczytu
w Madrycie wyrażono wolę przejścia do trzeciego etapu EMU począwszy od 1
stycznia 1999 r. Rada Europejska przyjęła Zieloną Księgę dotyczącą problemów
przejścia do wspólnej waluty. Ustalono też nazwę przyszłej wspólnej waluty -
EURO. Postanowiono, że banknoty będą miały nominały 5, 10, 20, 50, 100, 200 i
500 euro. Będzie też osiem monet, o wartości począwszy od 2 do 1/100 euro
(później nadano jej nazwę centa).
Z trzech proponowanych opcji wprowadzenia nowej waluty, Rada Europejska wybrała scenariusz „odniesienia”. Opierał się on na tzw. „masie krytycznej”, tj na szybkim wprowadzeniu jednej waluty przez natychmiastową realizację wystarczającej ilości operacji w euro Scenariusz ten zakładał istnienie okresu przejściowego, którego skutkiem były rozmaite koszty związane z jednoczesnym używaniem walut krajowych i euro. Okres ten nie mogł być zatem zbyt długi, aby nie narażać konsumentów i przedsiębiorstwa na dodatkowe koszty, ale i zarazem nie mogł być zbyt krótki, aby proces wprowadzania jednej waluty był realny z punktu widzenia logistyki.
Kraje UE w protokole dołączonym do Traktatu z Maastricht potwierdziły, że akceptacja przez nie postanowień Traktatu daje nieodwracalny charakter przejściu Wspólnoty w finalne stadium tworzenia EMU, do którego dążyć będą wszystkie państwa. Powinny więc one respektować wolę Wspólnoty rozpoczęcia trzeciego etapu i nie przeszkadzać sobie nawzajem w dążeniu do tego wspólnego celu.
Przejście do trzeciego etapu uzależniono od tempa dostosowania gospodarek krajów UE do wymogów dotyczących sytuacji ekonomicznej, określonych w Traktacie z Maastricht. W Protokole do Traktatu z Maastricht ustalono pięć kryteriów, warunkujących uczestnictwo w trzeciej fazie EMU:
Nie obyło się jednak bez pewnych komplikacji. Zawarty w Traktacie z Maastricht scenariusz realizacji unii gospodarczej i walutowej został napisany zasadniczo w latach 1989 i 1990, tj. w okresie, gdy walka z inflacją oparta na stabilizacji kursów walutowych odnosiła sukces. Ta stabilizacja wydawała się trwała tym bardziej jeszcze, że w wielu krajach wraz z obniżką stopy inflacji zmniejszała się stopa bezrobocia. Pogorszenie koniunktury gospodarczej, jakie wkrótce nastąpiło, podważyło cały proces konwergencji ekonomicznej i monetarnej. W warunkach recesji wzrost wydatków publicznych nie mógł być w pełni skompensowany wyższymi wpływami do budżetu. Pozostała w zasadzie jedyna możliwość, jaką były wyższe deficyty budżetowe. Wzrost deficytów budżetowych zwiększył dług publiczny, którego poziom w wielu krajach zdecydowanie przekraczał dopuszczalny poziom długu w EMU (w 1997r. stosunek zadłużenia publicznego do PKB nie przekraczał wartości bazowej-60% tylko w 4 krajach członkowskich). Jednak zgodnie z z art. 104 TWE kryterium to można uznać za spełnione jeśli stosunek ten maleje w wystarczającym stopniu zbliżając się do wartości bazowej.
W grudniu 1996 r. w Dublinie, Rada Europejska przyjęła Pakt na rzecz Stabilności i Rozwoju, będący swoistym kodeksem postępowania w zakresie spełniania budżetowego kryterium zbieżności. Pakt ten mial zapewnić dyscyplinę fiskalną i stabilność cen na terenie Unii Gospodarczej i Walutowej. Zgodnie z jego postanowieniami w normalnych warunkach deficyty budżetowe powinny być zrównoważone, a w okresie złej koniunktury nie mogą przekraczać 3 % PKB. W przypadku gdy deficyt budżetowy zostanie uznany za zbyt wysoki, państwo karane jest sankcjami ze strony Rady Europejskiej. Kara polega na obowiązku złożenia nieoprocentowanego depozytu stabilizacyjnego. Jeżeli dany kraj w ciągu dwóch lat nie zlikwiduje nadmiernego deficytu, depozyt przemienia się w karę finansową, której wysokość zawarta jest w przedziale 0,2 do 0,5 % PKB w zależności od skali przekroczenia granicy 3 % PKB.
Ostatnia część tej fazy tzw. interim period (maj-grudzień 1998 r.)
miała obejmować ustalenie listy krajów zakwalifikowanych do EMU, określenie
nieodwołalnych kursów wymiany oraz utworzenie Europejskiego Banku Centralnego.
Komisja Europejska i EIW miały za zadanie sporządzić do końca 1996 r.
raporty o wynikach gospodarczych państw członkowskich. Na tej podstawie Rada UE
złożona z ministrów gospodarki i finansów dokonała oceny (kwalifikowaną
większością głosów) w jakim stopnia każde z państw spełniło ustalone kryteria i
czy zostały one spełnione przez większość członków UE. Następnie do 31.12.1996
r. szefowie państw i rządów (Rada Europejska) mieli rozstrzygnąć czy większość
państw wypełniło kryteria zbieżności. W przypadku pozytywnej decyzji należało do
końca 1997 r. ustalić termin rozpoczęcia trzeciego etapu integracji.
Istotne postanowienie stanowiło, że jeżeli do końca 1997 r. nie zostanie
ustalona data rozpoczęcia trzeciego etapu tworzenia Unii Walutowej, to etap ten
rozpocznie się 1 stycznia 1999 r., bez względu na liczbę państw gotowych do
wejścia do Unii. Rada Europejska miała za zadanie do 1 lipca 1998 r. określić,
które kraje zostaną członkami Unii Walutowej.
Kwalifikacja krajów do udziału
w EMU została zaplanowana na wczesną wiosnę 1998 r. Komisja Europejska
zarekomendowała w marcu tego roku 11 krajów, które spełniły kryteria
konwergencji: Austrię, Belgię, Finlandię, Francję, Hiszpanię, Holandię,
Irlandię, Luksemburg, Niemcy, Portugalię i Włochy. W pierwszym etapie do EMU nie
przystąpiły: Grecja, Dania, Wielka Brytania, i Szwecja. Wobec Wielkiej Brytanii
i Danii zastosowano specjalne ustępstwa, które były konieczne, aby Traktat
został ratyfikowany przez te państwa. Wielka Brytania nie zgadzała się na
oddanie uprawnień do prowadzenia polityki pieniężnej na rzecz ESBC, dlatego
uzyskała możliwość rezygnacji z wejścia do Unii Walutowej. W przypadku Dani
wejście do takiej Unii uniemożliwił wynik referendum. Pozostałe dwa państwa
Grecja i Szwecja nie wypełniły kryteriów Traktatu. Jednak już po dwóch latach, 1
stycznia 2001 r. Grecja została dwunastym członkiem Unii. Każde z trzech państw
pozostających poza strefą euro może w zostać przyjęte do EMU w charakterze
pełnoprawnego członka. Musi tylko wypełnić kryteria gospodarcze oraz zgłosić
chęć i gotowość do członkostwa.
Parlament Europejski przyjął propozycję Komisji Europejskiej 30 kwietnia 1998 r., a szefowie państw i rządów potwierdzili listę państw przechodzących 1 stycznia 1999 r. do trzeciego etapu EMU podczas specjalnego spotkania na szczycie Rady ds. Gospodarki i Finansów (ECOFIN) w Brukseli, 1-3 maja. Do końca 1998 r. przyjęto całość potrzebnej w tym kontekście legislacji.
Etap trzeci: jednolita waluta
Trzeci etap EMU rozpoczął się, zgodnie z planem, 1 stycznia 1999 r. i trwał do 31 grudnia 2001 r. Faza ta zwieńczyła żmudny proces zmian, które państwa aspirujące do unii monetarnej musiały przeprowadzić w swoich strukturach instytucjonalnych oraz w zakresie wewnętrznego porządku prawnego. Z początkiem 1999 r. rozpoczął działalność Europejski Bank Centralny emitujący własną walutę-euro. ECU przestała istnieć (zastąpiona przez euro w stosunku 1:1). Nastąpiło nieodwołalne usztywnienie kursów centralnych walut wobec euro, a w konsekwencji także i wobec siebie. 1 stycznia 1999 r. euro stało się prawnym środkiem płatniczym na terenie krajów EMU.
Należy przy tym zaznaczyć, że krajowe banki centralne nie zniknęły z chwilą
pojawienia się EBC. Stały się częścią tzw. Eurosystemu. Nie mogą jednak
podejmować decyzji dotyczących polityki pieniężnej czy kursów walutowych, ich
zadaniem stało się wdrażanie decyzji EBC. Zachowały swoje uprawnienia dotyczące
nadzoru bankowego.
Zgodnie z rezolucją Rady Europejskiej w Amsterdamie (1997
r.) ESW i jego mechanizm kursowy zostały zastąpione nowym mechanizmem (ERM 2),
wiążącym z euro waluty państw członkowskich nie należących do strefy euro.
Udział w ERM 2 jest dobrowolny.
W okresie od 1 stycznia 1999 r. do 1 stycznia 2002 r. waluty narodowe pozostały w obiegu. Istniała prawna równorzędność walut narodowych i euro. Czas ten był niezbędny na wydrukowanie banknotów i wybicie monet euro. Euro było natomiast wykorzystywane w operacjach bezgotówkowych, choć sklepy i restauracje nie miały obowiązku przyjmowania zapłaty kartą lub czekiem w euro. Nie miały też obowiązku wywieszania podwójnych cen (choć było to rekomendowane). Musiały tylko jasno zaznaczyć czy przyjmują płatności w euro, czy nie. Banki na żądanie klienta miały obowiązek przeliczyć jego konto na euro, ale odwrotna operacja była niemożliwa. W okresie tym każdy klient mógł utrzymywać rachunek bankowy w walucie narodowej.
1 stycznia 2002 r. zostały wprowadzone do obiegu banknoty i monety euro.
Przez 6 miesięcy znajdowały się w obiegu razem z banknotami i monetami walut
narodowych. 1 lipca 2002 r. nastąpiło wycofanie z obiegu banknotów i walut
narodowych.
W trakcie trzeciego etapu EMU większość cen na terenie strefy
euro była podawana podwójnie - w walucie narodowej i w euro, co ułatwiło
przyzwyczajenie się do nowej waluty. Banki mogły oferować swoje usługi zarówno w
walutach narodowych, jak i w euro. Przedsiębiorstwa obowiązywała zasada
ciągłości umów, bez względu na sposób ustalenia ceny. Mogły prowadzić
rachunkowość podwójnie, w walucie narodowej i w euro, ale z dniem 1 stycznia
2002 r. musiały przejść na nowy system.
Wspólna polityka pieniężna a polityki gospodarcze państw
członkowskich EMU
Traktat nie przewidywał prowadzenia w Unii wspólnej polityki gospodarczej.
Kraje UE zobowiązały się jednak do uznania realizowanej polityki gospodarczej za
przedmiot wspólnego zainteresowania i do jej koordynacji.
Zgodnie z
postanowieniami Traktatu Rada UE sporządza projekt ogólnych wytycznych, co do
polityk gospodarczych państw członkowskich i Wspólnoty oraz składa sprawozdanie
Radzie Europejskiej. Rada Europejska działając na podstawie sprawozdania Rady
UE, opracowuje ogólne wytyczne dotyczące polityki gospodarczej. Aby zapewnić
koordynację polityk gospodarczych i trwałą zbieżność działań gospodarczych
państw członkowskich, Rada UE, na podstawie sprawozdań przedłożonych przez
Komisję, nadzoruje rozwój gospodarczy w każdym państwie członkowskim i we
Wspólnocie oraz zgodność polityk gospodarczych z ogólnymi wytycznymi, a także
regularnie dokonuje wszechstronnej oceny poszczególnych państw. Rada UE,
działając na zlecenie Komisji, może kierować zalecenia pod adresem krajów,
których polityka jest niezgodna z określonymi wytycznymi lub stanowi zagrożenie
dla funkcjonowania EMU. Rada UE może także zadecydować o podaniu swoich zaleceń
do wiadomości publicznej.
Wiele miejsca w Traktacie poświęcono polityce budżetowej. Wprowadzono zakaz kredytowania przez Europejski Bank Centralny i przez narodowe banki centralne instytucji lub organów Wspólnoty, władz centralnych, regionalnych, lokalnych lub innych władz publicznych, instytucji lub przedsiębiorstw publicznych państw członkowskich. Oznacza to więc uniemożliwienie finansowania przez Europejski Bank Centralny i przez narodowe banki centralne deficytu budżetu UE oraz deficytów narodowych. Komisja kontroluje zmiany sytuacji budżetowej i wysokość długu publicznego w państwach członkowskich, badając czy nie dochodzi do rażących błędów.
Jeżeli państwo członkowskie nie spełnia wymagań postawionych przez oba
kryteria lub jedno z nich, Komisja przygotowuje sprawozdanie. W sprawozdaniu tym
Komisja uwzględnia wszelkie istotne czynniki, łącznie ze średniookresową
sytuacją gospodarczo - budżetową państwa członkowskiego. Następnie przekazuje
swoja opinię Radzie UE, która po zapoznaniu się z raportem podejmuje decyzję o
tym czy deficyt jest nadmierny.
W sytuacji gdy polityka gospodarcza jest
niezgodna z ogólnymi wytycznymi lub deficyt i dług publiczny zostaną uznane za
nadmierne, Rada UE wydaje danemu państwu zalecenia, mające na celu poprawę
sytuacji w określonym terminie. Jeżeli kraj nie dostosuje się do zaleceń, Rada
UE działając na zlecenie Komisji może podać je do wiadomości publicznej, a gdy i
to nie pomaga, zastosować jeden lub kilka z następujących środków:
Jeżeli Rada UE poda zalecenia do wiadomości publicznej, to natychmiast po
stwierdzeniu poprawy sytuacji, wydaje publiczne oświadczenie o tym, że nadmierny
deficyt w danym państwie przestał istnieć.
Należy również zauważyć, że UE nie
odpowiada za zobowiązania władz narodowych, regionalnych i lokalnych oraz innych
władz, instytucji lub przedsiębiorstw państwowych żadnego z państw
członkowskich, co ma zapobiec konieczności ponoszenia konsekwencji ewentualnej
niewypłacalności któregoś kraju przez innych członków Unii.
Wprowadzone
zasady i ograniczenia są niezbędne do skutecznej antyinflacyjnej polityki
pieniężnej na szczeblu Unii Walutowej, ponieważ przy jednej wspólnej walucie
skutki deficytu budżetowego jednego lub kilku krajów byłyby odczuwane w całej
Unii.
Bibliografia:
T. Bainbridge, A Teasdale: Leksykon Unii Europejskie, Kraków, Platan
1998
J. Borowiec: Unia Ekonomiczna i monetarna. Historia, podstawy
teoretyczne, polityka, Wrocław, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara
Langego we Wrocławiu 2001
L. Ciamaga (i in.): Unia Europejska, Warszawa, PWN
1998
Paul de Grauwe: Unia Walutowa. Funkcjonowanie i wyzwania, Warszawa PWE
2003
D. Sobczyński: Euro. Historia. Praktyka. Instytucje, Warszawa, KIK
2002
J. Ruszkowski, E. Górnicz, M. Żurek: Leksykon Integracji Europejskiej,
Warszawa, PWN 2003
Strony www:
http://free.ngo.pl/parlament/unia