Przedmiotem regulacji są: żywe bydło i cielęcina, świeża, mrożona lub schłodzona wołowina i cielęcina; wołowina i cielęcina solone; podroby wołowe lub cielęce; przetworzone lub w puszkach produkty zawierające wołowinę, cielęcinę lub podroby, tłuszcz wołowy lub cielęcy.
Corocznie ustalana jest cena interwencyjna będąca ceną kierunkową dla działań związanych ze wspieraniem rynku wołowiny. Cena interwencyjna dotycząca tusz bukatów i młodych byków w klasie R3 (wg wagi poubojowej) we wszystkich krajach członkowskich. W roku 1995/96 cena interwencyjna wynosiła 347,50 ECU / 100 kg.
Zostaje uruchomiona, gdy w czasie dwóch kolejnych tygodni:
Za pośrednictwem narodowych instytucji interwencyjnych skupuje się półtusze
bukatów i młodych byków oraz magazynuje je.
UE przejmuje w ten sposób ryzyko zbytu półtusz, których stała się właścicielem.
Celem interwencji jest zapobiec spadkowi cen lub go łagodzić. Podstawowymi elementami
interwencji są cena interwencyjna oraz system monitorowania cen powiązany z
klasyfikacją handlową UE. Poszczególne kraje członkowskie informują cotygodniowo
o ważnych, przeciętnych cenach rynkowych tusz wg kategorii i klas handlowych.
Te informacje są podstawą obliczania ważonych cen rynkowych UE.
Każdorazowe ceny skupu interwencyjnego ustalane są w trybie przetargu. Skup
interwencyjny jest uruchamiany, gdy wcześniej wymienione warunki nie są spełnione
w czasie dwóch kolejnych tygodni.
Zakupy interwencyjne UE wynosiły rocznie:
Ponadto istnieje siatka bezpieczeństwa w postaci obligatoryjnej interwencji wprowadzonej, gdy przetargi interwencyjne nie odnoszą pożądanego skutku (nie oczyszczają rynku). Siatka ta jest rozpinana, gdy w przeciągu dwóch kolejnych tygodni:
Zakupy w ramach interwencji obligatoryjnej nie są zaliczane do wyżej wymienionych
maksymalnych zakupów interwencyjnych.
Skupiona w trybie interwencyjnym wołowina może być zbywana na rynku UE tylko
w ograniczonym stopniu ze względu na strukturalną nadprodukcję. Główna część
jest eksportowana przy pomocy subwencji, pozostała część zbywana jest po niskich
cenach (światowych) unijnym producentom konserw i przekazywana na cele socjalne.
Dodatkowo albo zamiast zakupów interwencyjnych można stosować dotacje do prywatnego
magazynowania (5-6 miesięcy), dzięki czemu publiczne magazynowanie może być
zredukowane. Trudności z nadzorem i kontrolą, właściwe temu instrumentowi, spowodowały
jednak preferowanie wycofania nadwyżek z rynku przez zakupy interwencyjne.
Pochodząca ze skupu interwencyjnego wołowina sprzedawana jest na rynku wewnętrznym po przetargach. Wołowina ze skupu interwencyjnego oferowana na przetargu obejmuje jedynie mięso z bukatów o określonej jakości (tusze lub półtusze); minimalna oferowana ilość wynosi 10 t; cena nie może przekroczyć 8 ECU / 100 kg ponad cenę bukatów Klasy III, waga tusz nie może przekraczać 340 kg.
Stosuje się pięć rodzajów dotacji wyrównawczych:
Dotacja do chowu krów karmiących.
Warunkiem uzyskania dotacji jest nie przekroczenie wielkości stada krów karmiących
z roku bazowego (1990, 1991 lub 1992). Wybór roku bazowego należy do państw
członkowskich. Rolnicy mający kontyngent ponad 120 tys. kg mleka nie otrzymują
tej dotacji. W ostatnich latach dotacja rosła i wynosiła 70 ECU / sztukę w
1993 r., 95 ECU / sztukę w 1994 r., 144,90 ECU / sztukę w 1995 r. Ponadto państwa
członkowskie mogą oferować dodatkowe dotacje w wysokości do 30,20 ECU /
sztukę. Uprawnienia do dotacji na krowy karmiące mogą podlegać transferowi
między producentami, mogą być również okresowo dzierżawione.
Dotacje do chowu krów karmiących i bukatów uzależnione są również od wielkości obsady bydła w tym - krów mlecznych (liczba sztuk na hektar pastwiska lub na hektar upraw paszowych). Przy liczeniu wielkości obsady brane są również pod uwagę maciorki owcze. Limity obsady są corocznie zmniejszane: 1993 - 3,5 sztuki przeliczeniowej / ha, 1994 - 3,0 sztuki, 1995 - 2,5 sztuki, 1996 - 2,0 sztuki przeliczeniowej / ha.
Wskutek niższych cen światowych i strukturalnej nadprodukcji wołowiny w UE
pobierano przy imporcie z krajów trzecich obok cła wg wspólnorynkowych stawek
celnych także dopłaty importowe. Znamienne, zróżnicowane zależnie od stosunku
ceny światowej do ceny w UE dopłaty importowe zostały od 1.06.1995 r. zamienione
w ekwiwalenty taryfowe (postanowienia GATT / WTO). Bazą do obliczenia ekwiwalentów
taryfowych są lata 1986-88. Wyjściowy ekwiwalent taryfowy wynika z różnicy ceny
interwencyjnej powiększonej o 10% i ceny światowej. Istniejące cła i bazowy
ekwiwalent taryfowy ma być zredukowany o 36%.
Import w przeważającej swej części odbywa się w ramach specjalnych regulacji
(kontyngentów). Kontyngenty uległy w ostatnich latach zwiększeniu i są w dużej
części potwierdzone przez postanowienia GATT/WTO. Stanowią handlowo- polityczne
przywileje dla krajów trzecich, stwarzając daleko idące ułatwienia dla rynku
UE.
Kontyngent preferencyjnego dostępu do rynku UE dla mięsa z młodych ekstensywnie
wypasanych zwierząt jest wydzielony dla Argentyny, USA, Kanady, Australii, Urugwaju
bądź jest ogólnie dostępny (wołowina mrożona i jej elementy). Jednakże decyzją
UE kontyngent wołowiny mrożonej może być również obwarowany wymogiem bardzo
wysokiej jakości, co w praktyce adresuje go do wcześniej wymienionych krajów.
Obok kontyngentu preferencyjnego stosowany jest kontyngent minimalnego dostępu
do rynku, w którym nie wymienia się konkretnych krajów - dostawców. Obowiązuje
jednak i w tym przypadku warunek wysokiej jakości mięsa z młodych ekstensywnie
wypasanych zwierząt, co wyklucza polskich dostawców z tego rynku.
Cło na wołowinę w kontyngentach wynosi 20%, zaś poza kontyngentami stawki są
zróżnicowane i wahają się od 18,8%+207,70 ECU / 100 kg netto do 18,8%+446,70
ECU / 100 kg netto.
W przypadku niespodziewanie szybkiego wzrostu importu lub wyjątkowo niskich
cen oferowanej wołowiny może być zastosowana specjalna klauzula ochronna (wg
GATT), pozwalająca pobierać dodatkowe cło. Zależnie od udziału importu w spożyciu
stosuje się progi między 105% (gdy wysoki udział import) a 125% (niski udział
importu w spożyciu). Przy przekroczeniu średnich cen importowych z okresu 1986-88
o więcej niż 10% można podnieść stawki celne aż do 90% różnicy ceny, jeśli jednocześnie
zwiększył się volumen importu.
Eksporterzy wołowiny mogą uzyskać subsydia eksportowe wyrównujące różnicę między
ceną UE a ceną światową.
Subsydia eksportowe mogą być zróżnicowane w zależności od kraju docelowego.
Stosowane są licencje eksportowe określające wysokość subsydiów; eksporter zobowiązany
jest wnieść kaucję.
Dostosowanie polskiego rynku żywca wołowego do wymagań unijnych wymaga zmian
wśród wszystkich segmentów rynku produktów zwierzęcych.
Warunkiem stosowania na polskim rynku żywca wołowego cen interwencyjnych i dotacji wyrównawczych będzie:
Dotacje wyrównawcze będą mogły być uzyskiwane przez gospodarstwa
specjalizujące się w wielkotowarowym chowie żywca wołowego. Wysokie
wymagania jakościowe uniemożliwiają korzystanie z cen interwencyjnych i
dotacji wyrównawczych przez małych producentów.