Roczna sprzedaż najgorszego piwa w naszym zestawieniu jest czterokrotnie większa niż najpopularniejszego w Polsce Tyskiego. Myślisz, że znasz tę markę? Mało prawdopodobne. Pozostałe dane o sprzedaży są jeszcze bardziej zaskakujące. Oto 10 najczęściej spożywanych piw świata.
Dane pochodzą z raportu firmy Euromonitor.
10. Yanjing
Najmłodsze piwo w zestawieniu. O jego powstaniu zadecydowały w 1980 roku władze Chińskiej Republiki Ludowej, do dziś właścicielem browaru jest chiński rząd. Powstaje - w odróżnieniu od europejskiej tradycji - nie tylko ze słodu jęczmiennego, ale z dodatkiem ryżu.
Yanjing było sponsorem igrzysk olimpijskich w Pekinie, a na jego etykiecie można przeczytać, że jest to "oficjalne piwo Chin".
9. Corona Extra
Pochodzi z Meksyku i jest warzona od 1925 roku. W różnych krajach funkcjonują różne jej nazwy - Corona, Corona Extra, a w Hiszpanii Coronita. Piwo pomimo międzynarodowej sławy (można kupić w ok. 150 krajach) nadal w całości warzone jest tylko w ośmiu meksykańskich browarach.
Coronę zwykle podaje się z cytryną. Choć zwyczaj jest ciekawy, to jego zastosowanie w naszym klimacie nie ma uzasadnienia. Położeniem plasterka cytryny na butelce piwa, Meksykanie odstraszają natrętne insekty... Piwo dostępne jest w Polsce.
8. Coors Light
Amerykańskie piwo z gór Kolorado, których wizerunek do dziś widnieje na etykiecie. Góry, gdy piwo jest odpowiednio schłodzone, mienią się niebieskim kolorem. Gdy robi się ciepłe, wierzchołki szczytów są białe od śniegu.
Coors Light jest sponsorem rozgrywek NFL (liga futbolu amerykańskiego), a także wyścigów Nascar. W reklamach bardzo często podkreśla się, że piwo powstaje w temperaturze jedynie 1 stopnia Celsjusza, a podawać należy je bardzo chłodne. To dlatego twarzą piwa został raper Ice Cube.
7. Brahma
Brazylijskie piwo, które zrobiło międzynarodową karierę. Warzone jest już od 130 lat, a właścicielem marki jest obecnie koncern AB InBev. Dzięki temu piwo można kupić w Rosji, Turcji, Hiszpanii czy USA. Popularne jest także w wielu krajach Ameryki Łacińskiej. Wszędzie reklamowane jako piwo brazylijskie, kojarzone z sambą, tańcem i dobrą zabawą.
Brahma to tak naprawdę nie jedno piwo, ale cała rodzina ok. 20 gatunków. Można napić się go w połączeniu z czekoladą czy w formie piwa energetyzującego! W każdym kraju smak piwa jest nieco inny, bo różna jest zawartość alkoholu. Klasyczna brazylijska odmiana to Brahma Chopp.
6. Heineken
Oto pierwsze i właściwie ostatnie szeroko znane w Polsce piwo z naszego rankingu. Heineken to holenderskie piwo warzone od blisko 140 lat. Pod względem rozpoznawalności marki jest w światowej czołówce. W Polsce jest to zasługa sponsorowanych przez Holendrów rozgrywek piłkarskiej Ligi Mistrzów i gdyńskiego festiwalu Open'er. Mocną pozycję ma w USA, Australii, krajach Europy Zachodniej i Wschodniej.
Ponieważ powstaje w wielu krajach to holenderska centrala powołała specjalny instytut, który ma pilnować, by we wszystkich browarach warzono identyczne piwo. Heineken przez pewien czas był produkowany z kukurydzy, obecnie powstaje ze słodu jęczmiennego z domieszką pszenicy.
5. Tsingtao
Jedno z najpopularniejszych chińskich piw. Warzone od ponad 100 lat, gdy browar o tej samej nazwie założyli w Państwie Środka niemieccy imigranci. Po II wojnie światowej firma została upaństwowiona, a w latach 90. została sprywatyzowana.
Zmieniła się receptura warzenia piwa. Początkowo niemieccy właściciele postawili na starą bawarską tradycję piwną. Obecnie do piwa dodawany jest tańszy słód z ryżu. Tsingtao można kupić w USA, Hongkongu czy Wielkiej Brytanii. W Polsce dostępny w chińskich restauracjach.
Tsingtao podobnie jak Yanjing było jednym ze sponsorów igrzysk olimpijskich w Pekinie. Oprócz tego jest też partnerem amerykańskiej ligi koszykówki NBA.
4. Skol
Piwo powstało z połączenia sił kilku europejskich browarów już kilkadziesiąt lat temu, ale jego głównym rynkiem zbytu jest... Brazylia. W ostatnim dziesięcioleciu Skol zrobił tam zawrotną karierę i obecnie jest tam numerem jeden. To zasługa świetnych akcji promocyjnych, opartych na organizacji koncertów, imprez kulturalnych skierowanych do młodych osób oraz... pokazów lotniczych. Smaczkiem są reklamy Skola, w których brazylijscy piłkarze i kibice wyśmiewają zawodników pochodzących z Argentyny.
Poza Brazylią piwo można spotkać też w innych częściach świata w brazylijskich knajpach. Stosunkowo popularne jest też w Australii i Rumunii. Ciekawa jest źródło pochodzenia nazwy piwa. Po pierwsze "Skoll" to w mitologii skandynawskiej wilk, który codziennie podgryza słońce. Po drugie "skal" to szwedzkie określenie toastu.
3. Budweiser
Amerykańskie piwo produkowane od 1876 roku, którego w żadnym wypadku nie należy mylić z czeskim Budweiserem Budvar (firmy od wielu lat spierają się o markę). Amerykański Bud - tak często skraca się jego nazwę - to jedno z najpopularniejszych piw w USA. Można go też dostać w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Włoszech.
Właścicielem marki jest jeden z największych koncernów piwnych świata - amerykański Anheuser-Busch (część AB InBev). Budweiser warzony jest częściowo ze słodu jęczmiennego, częściowo z ryżowego. Reklamowany jako piwo typowo amerykańskie. W międzynarodowych rankingach uznawany jest za jedno... z najgorszych piw na świecie.
2. Bud Light
Syn Budweisera przerósł swojego ojca. Lżejsza wersja sprzedaję się od pewnego czasu lepiej niż jego pierwowzór. Przez wiele lat był nawet uznawany za piwo numer jeden na świecie, choć powstało zaledwie 30 lat temu. Głównym rynkiem zbytu są oczywiście USA oraz Kanada.
Pomimo light w nazwie piwo kierowane jest do prawdziwych facetów i reklamowane jako typowo amerykańskie. W reklamówkach często można zobaczyć półnagie panie, a premiery spotów mają najczęściej miejsce przy okazji finałów ligi futbolu amerykańskiego NFL. Chętnie też angażuje się jako sponsor innych imprez sportowych. Podobnie jak Budweiser powstaje ze słodów z jęczmienia i ryżu.
1. Snow
Zaskoczenie? Pewnie nikt o takim piwie nie słyszał. Nic dziwnego. Snow można napić się w zasadzie tylko w Chinach, ale to i tak wystarczyło, żeby wyprzedzić w liczbie sprzedanych butelek dużo bardziej rozpoznawalne marki.
Marka należy do chińskiego browaru oraz globalnego gracza na rynku browarniczym SABMiller. Jest pozycjonowana jako piwo premium. Reklamuje się oczywiście górami i śniegiem, wspiera himalaistów. Numer jeden na świecie jest typowym lagerem. Trzeba jednak pamiętać, że na gigantyczną sprzedaż składa się aż 25 jego podgatunków. Tymczasem pozostałe piwa w naszym rankingu reprezentowane są zazwyczaj tylko przez jedną markę.
Sprzedaż: ok. 7,2 mld litrów rocznie
6581987
1